Si puges al Sagarmatha quan fumeja neu i vent
www.rouredecanroca.cat
Diuen que un llibre és clàssic quan al cap dels anys es pot tornar a llegir i pot aportar als lectors de la seva època reflexions vitals vàlides en el nou context. Us convidem a llegir dos fragments que hem seleccionat per la seva actualitat, la seva emotivitat i el seu poder per dur el lector a una reflexió profunda sobre la realitat que l'envolta.
–A vegades una se n’afarta que la convidin.
Les seves paraules exhalaven una amargor
profunda...
–¿Saps qui m’ha deixat els diners per
pagar-me les poques coses que l’expedició no cobreix?
–Qui?
–El meu germà. ¿Saps qui me’ls deixava per
fer les escalades de cap de setmana?
–No.
–La meva àvia. Encara li dec els diners dels
esquís.
Ràpidament, se m’acudiren una colla de
detalls de les nostres sortides. El fet que ella no pagava la gasolina, que
sempre duia una carmanyola amb el menjar i refusava d’entrar als restaurants de
pagès que no eren precisament cars. Ho refusava fins i tot quan la hi invitàvem...
–Quan vau començar a anar als Alps i em dèieu
si volia venir-hi no podia per manca de diners. M’ho havia de pagar d’alguna
manera. Vaig plegar a segon de BUP dels barracons de l’IB Guineueta. ¿Has anat
a buscar feina algun cop a través dels anuncis de La Vanguardia?
–No.
–No t’ho aconsello. Sobretot si ets dona. En
algun lloc fins i tot em van prendre les mides de la cintura i els pits i
mentrestant m’asseguraven que només hauria de fer de cambrera. En aquelles
ocasions se’m regiraven els budells per dintre. Al final vaig anar a parar a
una fàbrica d’embalatges on no em pagaven ni el sou mínim per vuit hores en una
ciselladora. No ho vaig aguantar... després van venir les classes de màgia...
la proposta de l’Everest...
Tenia els ulls llagrimosos. Ella sabia que jo
dirigia una empresa. Durant aquells quatre anys no m’havia demanat cap mena d’influència.
Vaig pensar que
no totes les persones paguen el mateix preu
per la seva dignitat.
Si puges al Sagarmatha, pàg 78.
Aquest cim és com una dutxa d’aigua calenta.
S’hi està bé i tot.Les banderes no haurien de ser d’exèrcits. Quedar-se cantant
un himne i enviar gent perquè es mati en el seu nom és una fàcil enganyifa.
Portar-la a l’Everest ja és una cosa més seriosa. Les banderes són allò que un
dóna per elles. Durant anys m’he preguntat qui era i d’on. És molt clar,
Catalunya i el Nepal són per a mi les persones que m’acompanyen en aquesta
expedició, per elles donaria la vida. Elles són aquestes banderes. Per elles
donaria aquests vuit mil vuit- cents quaranta-vuit metres. ¿Quants milionaris
els pujarien pel seu país, per la seva gent? Déu meu! ¡Si que n’estic de lluny
del mar!
...Em trobo cansada però bé... Que bé que s’hi
està...
Si puges al Sagarmatha, pàg 155-156
Versió adaptada:
Text reduït
Lletra gran
Fotografies que il.lustren el text
Explicacions del vocabulari que pot presentar dificultats
Propostes didàctiques
Si puges al Sagarmatha quan fumeja neu i vent (versió adaptada)
Nova edició d’aquest clàssic de la novel.la de viatge i aventura,
especialment pensada per a lectors
que aprenen la llengua o que tenen dificultats lectores .
Característiques
de l’edició:
-
Text reduït.
-
Lletra gran i clara per una
lectura més còmoda.
-
Fotografies il.lustratives i
mapes dels llocs.
-
Lèxic subratllat i comentat al
marge.
Propostes
didàctiques:
1-Convertiu les frases telegràfiques de les pàgines 8 i 9, en frases
completes on no falti cap element.
Exemple: Diari Mireia trobat.
He trobat el diari de la Mireia.
2-Exercici de lectura, resum,
expressió escrita i expressió oral:
En grups de tres, cada un es llegeix una de les
tres cartes de les pàgines 15 a 30. Cadascú resumeix una carta. Un cop fet el
resum, fa un guió i explica la carta als altres dos del grup.
3- Busqueu a internet un mapa on surti el Nepal i
responeu aquesta pregunta:
Quins són els països veïns del Nepal?
4- Busqueu als mapes de les pàgines 18 i 19 els llocs següents:
Namtxe Bazar, Kathmandú, Sete, Lukla.
Busqueu informació i fotos a internet sobre aquests
llocs. Feu una redacció descrivint un d’aquests llocs i il.lustreu-la amb
fotos.
5- Exercici de vocabulari. Aquestes paraules
apareixen en algun moment del llibre. Comenteu si les coneixeu. En cas que no
les conegueu, busqueu-ne la definició al diccionari:
allau
trencalòs
rondalla
presagi
trontollar
senyera
grampó
piolet
bivac
grimpar
esquerda
6- En grups de 3, repartiu-vos les cartes de la
pàgina 33 a 43. Cadascun del grup resumeix una carta, en fa un guió i l’explica
als altres del grup.
7- Exercici d’expressió escrita. Després de tot el
que heu llegit a les cartes dels alpinistes, escriviu una carta com si fóssiu
un altre expedicionari. Inventeu-vos un nom i una professió i escriviu com si
fóssiu aquesta persona. Feu servir algunes de les paraules que heu après al
llibre.
8- Feu una descripció de la manera de ser d’algun
dels personatges de la novel.la, i expliqueu, també, com us l’imagineu
físicament.
9- Quins valors creieu que tenen els personatges
d’aquesta història? Solidaritat, honestedat, valor...? Busqueu algunes frases
del text on aquests o altres valors es facin presents.
10- Feu un resum de l’argument de la novel.la i un
comentari final explicant si us ha agradat i per què.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada